Message Boards

You are here: Message Boards > Localities > Western Europe > Netherlands > Hoeksche Waard > Meinsje Willems de Winter
Names or Keywords
All Boards   Hoeksche Waard - Family History & Genealogy Message Board

Meinsje Willems de Winter

Sort
  Viewing 1 - 10 of 12  |  Next >>

Meinsje Willems de Winter

rdebruin199  (View posts) Posted: 8 May 2008 11:54PM GMT
Classification: Query
Surnames: De Winter, De Bruin, De Bruijn, Rollof, Van Maasdam, Boender, Leeuwenburg
De Hoeksche-Waardse stam van mijn voorouders is uitgegroeid tot een woudreus, maar 1 tak wil niet bloeien: Ik kan de link niet vinden tussen de moeder van mijn betovergrootvader-in-mannelijke-lijn en haar voorouders. Zij heet Meinsje (ook: Meijnsje, Mensje, Mijntje) Willemsdr de WINTER, geb. ca. 1775 te Sint-Antoniepolder, ovl. 03-01-1831 te Numansdorp, geh. 28-01-1798 (ondertr. 05-01) waarsch. te Num. met Arie Meeuwisse de BRUIN (voor 1811 ook wel: de Bruijn) geb. 27-10-1772 te Num., ovl. 23-09-1832 te Num.; 8 kinderen waaronder mijn betovergrootvader Willem de BRUIN 1819-1872. Haar vader was blijkbaar Willem de Winter, maar welke? Er zijn 4 mogelijkheden:
1!) Uit Genlias: Willem de Winter (geh.m. Maria van Maasdam), vader van Cornelis de Winter geb. 1779 Sint-Antoniepolder(!), deze 1813 geh.m. Trijntje Boender; 3 dochters waarvan 1 Meinsje(!) heet;
2) Uit reijerkerk.net: Willem Jansz de Winter geb. 1734 te Sint-A.(!) geh 1773 met Maartje Rollof, wier moeder Mensje(!) Leeuwenburg heet;
3) Deze 2 Willems de Winter zijn dezelfde persoon, wat onmogelijk is zonder bigamie, echtscheiding of grove gegevensfouten;
4) Het gaat om nog weer een andere Willem de Winter, van wie verder geen spoor te bekennen is: Dat is niet heel erg waarschijnlijk.
Zoals jullie zien, waarde lotgenoten, zit ik er dichtbij maar er ontbreekt 1 linkje. Wie kan me helpen? Groeten van Roel de BRUIN

Re: Meinsje Willems de Winter

janna05  (View posts) Posted: 9 May 2008 7:20AM GMT
Surnames: Capello, de Pan. Verdood, Cornu, Loobeek, Lakké, van de Rafelaar
Roel,

Maartje Rollof; is Rollof geen patroniem en dat ze voluit
Maartje (Maria) Ro(e)lofs van Maasdam heet ?

Dat is het eerste wat bij mij opkomt en misschien heb je
er wat aan hoewel je vast zelf ook op dit idee gekomen
bent.

Met vriendeljke groet,

Rian

rdebruin199  (View posts) Posted: 9 May 2008 11:38AM GMT
Beste Rian,

Dat is een goede gedachtengang, maar zij heet Maartje Cornelisse Rollof en haar vader Cornelis Leenderts Rollof. Dat had ik beter meteen kunnen vermelden. Toch bedankt.

Groeten
Roel

mverhoef1  (View posts) Posted: 17 Aug 2009 9:24AM GMT
Surnames: De Winter, de Bruin, Rolloff
Beste Roel,
Toeval wil dat ik dezelfde familie de Winter in mijn kwartier heb. Genlias levert n.m.m. het antwoord op jouw vraag:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Stadsarchief Dordrecht / DiEP
Algemeen Gemeente: Numansdorp
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: 2
Aangiftedatum: 05-01-1831
Overledene Meinsje de Winter
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 03-01-1831
Leeftijd: 55
Overlijdensplaats: Numansdorp
Vader Willem de Winter
Moeder Maartje Rollof
Partner Arie de Bruin
Relatie: Echtgenote

Hieruit blijkt dan onomstotelijk dat Willem de Winter en Maartje Rollof haar ouders waren.

Groetjes Marcel

Leendert Cornelisz Rollof en Maartje Pieters van der Veer

rdebruin199  (View posts) Posted: 17 Aug 2009 3:35PM GMT
Surnames: Rollof, Van der Veer
Beste achterneef,
Bedankt voor de moeite Marcel, maar je zult begrijpen dat ik na ruim een jaar hier al achter gekomen was... Heb je onze link naar Karel de Grote al gezien?

Over Maartje Rollof gesproken, heb jij misschien gegevens over de ouders van haar opa en oma Leendert Cornelisz Rollof en Maartje Pieters van der Veer? Van mijn betovergrootvader Willem de Bruin weet ik nu 28 namen van zijn 32 betbetovergrootouders, er ontbreken alleen de 4 ouders van die twee. 't Is soms net postzegels verzamelen: Met hun ouders erbij heb ik weer een serie compleet!

Bedankt alvast.
Groeten,

Roel

Re: Leendert Cornelisz Rollof en Maartje Pieters van der Veer

mverhoef1  (View posts) Posted: 17 Aug 2009 7:54PM GMT
HiHi, ja nadat ik heel enthousiast mijn bevinding had gepost zag ik pas hoe oud de melding was... V.w.b. Rollof en van der Veer kom ik nog bij je terug, moet ik eerst even in mijn database opzoeken.

mverhoef1  (View posts) Posted: 20 Aug 2009 4:54PM GMT
Roel,
Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik ook niet verder ben gekomen dan de door jouw genoemde lieden. Helaas... Wellicht dat er in de toekomst nog eens een bron opduikt waarin e.e.a. verder is te volgen. Welke link naar Karel de Grote bedoelde je (welke Reeks?)...
Groetjes Marcel

rdebruin199  (View posts) Posted: 21 Aug 2009 2:51PM GMT
Beste Marcel,
Even in telegramstijl (hou je vast):
Maartje C Rollof < Mensje B Leeuwenburg < (17e eeuw) Soetje A Leeuwenburg < Jaapje A van der Waal < Willemken Ariens < Adriaen A den Ouden < (16e) Cornelia L van Driel < Lodewijck Cornelisz < Soetje Jansdr < (15e) Ariaentje L van Ghiessen < Lodewijk A van Ghiessen < Aernt L van Ghiessen < Yde Laurens Florisdr < (14e) < Laurens F van Dalem < Floris L van Dalem < Laurens H van Heukelom < Agnes van Mierlaer < (13e) Jacob III van Mierlaer < Alveradis van Cuijk < Hendrik III van Cuijk < Albert van Cuijk < (12e) Hendrik II van Utrecht van Cuijk van Malsen < Herman II van Cuijk < Hendrik I van Cuijk < (11e) Ermengard? van Namen < Regelindis van Lotharingen < Gozelo I de Grote van Lotharingen < (10e) Godfried de Gevangene van Lotharingen < Gozelo van Bidgau < Cunigunde der Franken < Ermentrude der Franken < (9e) Lodewijk II de Stamelaar van West-Francie < Karel II de Kale der Franken < Lodewijk I de Vrome der Franken < (8e) Karel I de Grote der Franken.

Tof he? Er zijn miljoenen mensen die afstammen van Karel de Grote, maar lang niet iedereen kan het aantonen. Welkom bij de "elite"!

Voor details (die niet altijd 100% kloppen!) kun je het beste terecht bij de website Rijerkerk-Bronner. Of je zou moeten wachten tot ik eindelijk mijn stamboom op het internet zet...

Groeten,
Roel

molema  (View posts) Posted: 22 Aug 2009 8:48PM GMT
Surnames: De Winter
In de leeszaal van het Streekmuseum in Heinenoord is wel meer te vinden. Ik heb vandaag daar o.a. een stamreeks De Winter ingezien waarop wordt aangesloten. De familie is op basis van de geraadpleegde stamreeks nog verder terug in de tijd op te voeren.

Ik weet niet waar jullie wonen, maar als je voorouders in de Hoeksche Waard (HW) hebt gan dan beslist eens op een zaterdag naar het Streekmuseum.

NB: Van te voren wel even bellen of de leeszaal open is i.v.m. de verbouwing!

Kijk verder eens op onze website Hoeksche Waard op www.familiemolema.nl/hwweb.htm en maak eens gebruik van de zoekmachine op onze homepage. Van de HW is er veel op onze site te vinden. Wij hebben overigens oook een mailinglist HW (zie onze site onder Vragenrubrieken).

Groeten,
Piet Molema
http://www.familiemolema.nl/

mverhoef1  (View posts) Posted: 7 Dec 2009 9:59AM GMT
Hoi Piet,
Bedankt voor de tip. Nog even een vraagje over iets wat me al een tijdje bezig houd. In de Zuidhollandse doopindexen staat alleen de doop van Jan Willems de Winter te Klaaswaal.
Van de overige kinderen is hier niets te vinden. Toch is wel bekend dat de kinderen Cornelis en Bastiaan in Sint Anthoniepolder gedoopt zijn (met datum?) en van Mijnsje is weer helemaal niets bekend qua doop/geboorte. Hoe zit dat nu eigenlijk?
Results per page    Viewing 1 - 10 of 12  |  Next >>

Find a Board

Page Tools