ENGLISH
I'm also looking for people with the Camberos surname as my grandfather's name was Alexandro MartÃnez Camberos (1916 - 1999). His mother was Elena Camberos Miranda (1896 - 1982) who married Benito MartÃnez. Her father was Fortunato Camberos (married Elena Miranda; brother Santiago, sisters Inés, Refugio and Juanita). Their father was Juan Bautista Camberos (born before 1855, I think). His wife's name probably was Refugio, unknown surname. During the Mexican Revolution he was known as El Tajéhue. He was colonel or general but don't know which side he was fighting with. I searched for El Tajéhue in many encyclopedias but none has info about him. I'm sure somewhere is his biography. Maybe you will have more luck.
All this people lived not in Sinaloa but in neighboring Durango and Chihuahua States and my grandfather told me there surely are some relatives in Sinaloa. So probably there is a link and maybe we are relatives. Lets try to find it!
Also I now Camberos has some variants: Cambero, Campero and also english equivalents are Kamper and Kemper.
If you or sombody else has any data from the Camberos and Miranda families I will thank you very much.
ESPAÑOL
Yo tambien busco gente con el apellido Camberos ya que el nombre de mi abuelo era Alexandro MartÃnez Camberos (1916 - 1999). Su madre fue Elena Camberos Miranda (1896 - 1982) quien casó con Benito MartÃnez. Su padre fue Fortunato Camberos (casó con Elena Miranda; hermano Santiago, hermanas Inés, Refugio y Juanita). Su padre fue Juan Bautista Camberos (supongo nació antes de 1855). El nombre de su esposa probablemente fue Refugio (apellido desconocido). Durante la Revolución él fue conocido como El Tajéhue. Era coronel o general pero no se sabe de qué lado peleaba. He buscado a El Tajéhue en muchas enciclopedias pero ninguna tiene información sobre él. Estoy seguro que en algún lugar está su biografÃa. Tal vez usted tenga más suerte.
Toda esta gente vivió no en Sinaloa sino en los estados vecinos de Durango y Chihuahua y mi abuelo me dijo que seguramente hay parientes en Sinaloa. Asà que probablemente hay alguna relación y somos parientes. Intentémos encontrarla!
Sé tambien que Camberos tiene las variantes Cambero y Campero y los equivalentes ingleses Kamper y Kemper.
Si usted o alguien más tiene información de las familias Camberos y Miranda se los voy a agradecer mucho.