Message Boards

You are here: Message Boards > Localities > Caribbean > Cuba > General > ESTRADA
Names or Keywords
All Boards   General - Family History & Genealogy Message Board

ESTRADA

Sort

ESTRADA

DanielAshley  (View posts) Posted: 17 Aug 1998 12:00PM GMT
Classification: Query
Surnames: ESTRADA
ESTRADA Family info. Palma Soriano, Bayamo, Orientes Providence CUBA.
Gfather Angle Alfonso Estrada Velasques 1 of 11 kids

B:1901 Palma Soriano Cuba M
GGfater Carlos Estrada Del Monte same area
GGGfather Jose Juaquin Estrada

Estrada de Bayamo

Jose A Madrigal Estrada  (View posts) Posted: 17 Apr 1999 12:00PM GMT
Surnames: Estrada, Madrigal, Saiz, Meneses
Estrada (de Bayamo)
Madrigal (de Sancti Spiritus)
Saiz (de Sancti Spiritus)
Meneses (de Sancti Spiritus)

Any information about these last names from the beg. of the XX century back will be appreciated.

Meneses name info

Irene Rodriguez Colina  (View posts) Posted: 16 May 1999 12:00PM GMT
Surnames: Meneses
I don't know if there's a relationship, but my grandfather-Commandante bernabe Rodriguez Meneses was born in Sancti Spiritus in 1852. His parents where Juaniquillo Rodriguez (del Rey) and Amalia Meneses, of the same city.
Ironically, my grandmother's father was an Estrada (Victor).

If you find a connection, please let me know.
Good Hunting,
Irene

Meneses name info

Irene Rodriguez Colina  (View posts) Posted: 16 May 1999 12:00PM GMT
I don't know if there's a relationship but my grandfather-Commandante bernabe Rodriguez Menese was born in Sancti Spiritus in 1852. His parents where Juaniquillo Rodriguez (del Rey) and Amalia Meneses, of the same city.
Ironically, I my grandmother's father was an Estrada (Victor).

If you find a connection, please let me know.
Good Hunting,
Irene

Meneses surnames and others

Delio Carmona  (View posts) Posted: 20 Jun 1999 12:00PM GMT
Surnames: Meneses, Carmona, Capetillo, Astorga, Valdez
I have family members that have the surname Meneses. Plus any info on ansestors of Alejo Carmona and Belen Capetillo and also ansestors of Julian Astorga and Consuelo Valdez; these are the parents of my father's parents. These people lived during 1800's. Any help would be greatly appreciated.

SEARCHING FOR A PICTURE OF THE COAT-OF-ARMS

ADAM CAPETILLO  (View posts) Posted: 1 Sep 1999 12:00PM GMT
Surnames: CAPETILLO, GUERRERO
HAVE NOT BEEN ABLE TO LOCATE A PICTURE OF COAT-OF-ARMS FOR THE ABOVE SURNAMES.

coat of arms

JPinon5869  (View posts) Posted: 4 Sep 1999 12:00PM GMT
Surnames: Capetillo

Capetillo...vasco

En campo de gules, cinco veneras de plata, puesta en sotuer, bordura de azur , con ocho aspas de oro.

Estrada de Bayamo

Maria Hernandez Mills  (View posts) Posted: 12 Sep 2000 12:00PM GMT
Surnames: Madrigal
My maternal grandmother's name was Petronila Madrigal. She was from Sancti-Spiritus. All of my family is from Sancti-Spiritus. I'm afraid that's all I have. Please let me know if you make any connection. Thanks.

Re: ESTRADA

ancestors57  (View posts) Posted: 7 Jul 2001 4:30AM GMT
Surnames: Delmonte, Rojas, Avila, Gonzalez de Rivera, Rivera
Hello:

I am looking for information on the Delmonte family. Would you be able to help me? I have Maria del Rosario Delmonte y Rojas, born in Santiago de los Caballeros, Dom. Rep, 1788 and who later moved to Oriente, Cuba. She was married in 1808 to Jose Rosalia de Avila y Gonzalez de Rivera born in Holguin in 1786. I am trying to find her parents or any siblings.

Thanks,

Eddie

Re: Meneses surnames and others

Jaclyn Meneses  (View posts) Posted: 10 Sep 2001 5:47AM GMT
Surnames: Carmona, Meneses
I too have the surnames of Carmona in my family. My grandfather was Nicholas Meneses and my grandmother was Severana Carmona, who were born in a small town in Texas and than mover to Merced, California. If you can help in any way as to where the Meneses family originated from would help me a great deal. For I would like to know of the history of my family.

Re: Meneses name info

meneses66  (View posts) Posted: 27 Sep 2001 12:38AM GMT
Surnames: MENESES
HI iRENE

What a coincidence, my grand father is from Santi Spiritus and was born in 1885, he died in 1980.

His last residence was in Caracusey. I still have a relative alive who has a great knowledge of the last name Meneses.

Saludos

Carlos Meneses

Tennessee

Re: Estrada de Bayamo

meneses66  (View posts) Posted: 27 Sep 2001 1:06AM GMT
Surnames: MENESES
The Meneses last name was very popular in Santi Spiritus in las Villas.

My grandfather Gerardo Meneses was born in 1885 in the area, in fact there is a small town close to Fomento, named Meneses, anybody else out there wondering why?

THere is also a small town in northern spain, named Meneses, a close relative visited this town and researched the local church records and found out that the Meneses last name descended from the menes tribe, fear warrior tribe who were offered this land to protect from foreign attacks.

If anybody is interested to learn more, specially from Cuba in Santi spiritus, lease email me at Meneses66@cs.com

cordially,

Carlos A. Meneses
meneses66@cs.com

meneses66  (View posts) Posted: 22 Oct 2001 6:01AM GMT
HISTORIA DE CAMPOS DE MENESES
Históricamente se remonta a los procesos de repoblación, que se da en la zona entre los siglos X y XI y cuando un grupo de familias de origen vasco, del Valle de Mena, en el norte del actual Burgos, se aposenta en las riveras del río Aguijón, dando lugar al nacimiento de una serie de aldeas: Puebla de MENESES, MENESES, Palacio de MENESES, Arroyo MENESES, San Cebrián de MENESES, Villalla, Villalimbierno, las llamadas siete villas. (Este origen vasco queda atestiguado por la existencia en MENESES, hasta comienzos del siglo XIX, de una ermita dedicada a Nuestra Señora de los Vascones y por el título que lleva la patrona del pueblo Nuestra Señora del Tovas, apellido originario del Valle de Mena).
En los tiempos medievales y modernos, el pueblo fue señorío de los Téllez de MENESES, una de las familias de ricos hombres de CAMPOS más importante e influyente a lo largo de siglo XI-XII. Desde el siglo XIV fue señorío de los Manueles, y desde finales del siglo XV de los Guzmán, que recibirán el título de Marqués de Montealegre y Señor de MENESES. Los que más huella sentimental dejaron fueron los Téllez, tal y como reza en una inscripción de la iglesia del lugar. Si queréis saber quien son los dorados ameses hijos de la hija son del rey Ordoño de León y del Tello de MENESES, que corresponde a una leyenda que ha pervivido entre los viejos del lugar, la leyenda de la Infanta, recogida por Lope de Vega en una de sus comedias titulada Los Tellos de MENESES, en la que nos presenta a una infanta leonesa que cuando debía ser entregada a los moros en virtud del tributo de las cien doncellas, al que se había comprometido el rey Mauregato, como expresión de vasallaje al emir árabe de Córdoba, para evitar ser entregada a los moros, huye de la corte de su padre y busca refugio en un pueblo de CAMPOS, MENESES, donde permanece de forma anónima sirviendo en casa del rico del lugar. Pasado el tiempo el rey Ordoño llega de cacería al pueblo siendo hospedado por los Tellos, los cuales le obsequian con una comida. La infanta, que sabía que a su padre le gustaba la tortilla o malasada, prepara una y en su interior introduce su anillo, el rey la reconoce, la perdona y la dio por esposa al hijo mayor de don Tello.
Habría que señalar la presencia de vecinos de MENESES en distintos momentos de la historia en las Indias, América. En el siglo XVI parten hacia Perú Alonso Osorio en 1555; hacia Nueva España, Méjico: Juan Mayorga, 1544, al que seguirá años después los hermanos Francisco Merino, 1576, y Juan Merino, 1578, así como el matrimonio Alonso García y Catalina González, 1578. En el siglo XVII hacia Santo Domingo parte en 1608 Merino Andrés, y hacia Panamá Matías de Argüello, 1618, y Urbano Martín Blanco, 1623. Ya en el siglo XX, en las dos primeras décadas del mismo, desde MENESES parten numerosas personas hacia la emigración americana, el más famoso de todos ellos ha sido Alberto Díaz, que marcho siendo un joven a Argentina donde prosperó en el negocio inmobiliario y de materiales de construcción, ayudando a dotar la pequeña biblioteca que existió en la escuela de MENESES, volvió ya mayor a España, muriendo en Palencia y siendo enterrado en MENESES.

meneses66  (View posts) Posted: 22 Oct 2001 6:03AM GMT
Classification: Biography
HISTORIA
Históricamente se remonta a los procesos de repoblación, que se da en la zona entre los siglos X y XI y cuando un grupo de familias de origen vasco, del Valle de Mena, en el norte del actual Burgos, se aposenta en las riveras del río Aguijón, dando lugar al nacimiento de una serie de aldeas: Puebla de Meneses, Meneses, Palacio de Meneses, Arroyo Meneses, San Cebrián de Meneses, Villalla, Villalimbierno, las llamadas siete villas. (Este origen vasco queda atestiguado por la existencia en Meneses, hasta comienzos del siglo XIX, de una ermita dedicada a Nuestra Señora de los Vascones y por el título que lleva la patrona del pueblo Nuestra Señora del Tovas, apellido originario del Valle de Mena).
En los tiempos medievales y modernos, el pueblo fue señorío de los Téllez de Meneses, una de las familias de ricos hombres de Campos más importante e influyente a lo largo de siglo XI-XII. Desde el siglo XIV fue señorío de los Manueles, y desde finales del siglo XV de los Guzmán, que recibirán el título de Marqués de Montealegre y Señor de Meneses. Los que más huella sentimental dejaron fueron los Téllez, tal y como reza en una inscripción de la iglesia del lugar. Si queréis saber quien son los dorados ameses hijos de la hija son del rey Ordoño de León y del Tello de Meneses, que corresponde a una leyenda que ha pervivido entre los viejos del lugar, la leyenda de la Infanta, recogida por Lope de Vega en una de sus comedias titulada Los Tellos de Meneses, en la que nos presenta a una infanta leonesa que cuando debía ser entregada a los moros en virtud del tributo de las cien doncellas, al que se había comprometido el rey Mauregato, como expresión de vasallaje al emir árabe de Córdoba, para evitar ser entregada a los moros, huye de la corte de su padre y busca refugio en un pueblo de Campos, Meneses, donde permanece de forma anónima sirviendo en casa del rico del lugar. Pasado el tiempo el rey Ordoño llega de cacería al pueblo siendo hospedado por los Tellos, los cuales le obsequian con una comida. La infanta, que sabía que a su padre le gustaba la tortilla o malasada, prepara una y en su interior introduce su anillo, el rey la reconoce, la perdona y la dio por esposa al hijo mayor de don Tello.
Habría que señalar la presencia de vecinos de Meneses en distintos momentos de la historia en las Indias, América. En el siglo XVI parten hacia Perú Alonso Osorio en 1555; hacia Nueva España, Méjico: Juan Mayorga, 1544, al que seguirá años después los hermanos Francisco Merino, 1576, y Juan Merino, 1578, así como el matrimonio Alonso García y Catalina González, 1578. En el siglo XVII hacia Santo Domingo parte en 1608 Merino Andrés, y hacia Panamá Matías de Argüello, 1618, y Urbano Martín Blanco, 1623. Ya en el siglo XX, en las dos primeras décadas del mismo, desde Meneses parten numerosas personas hacia la emigración americana, el más famoso de todos ellos ha sido Alberto Díaz, que marcho siendo un joven a Argentina donde prosperó en el negocio inmobiliario y de materiales de construcción, ayudando a dotar la pequeña biblioteca que existió en la escuela de Meneses, volvió ya mayor a España, muriendo en Palencia y siendo enterrado en Meneses.

JJ  (View posts) Posted: 5 Jan 2002 12:21AM GMT
Surnames: Meneses, de Campos
SABIA DE LA EXISTENCIA DE MENESES DE CAMPOS PERO NO DE LAS OTRAS COSAS QUE MENCIONA EN SU RESPUESTA Y QUE ME HAN SERVIDO PARA INVESTIGAR MAS SOBRE NUESTRO APELLIDO. GRACIAS.

P.D. POR CIERTO, TAMBIEN MI HERMANO SE LLAMA CARLOS MENESES

Re: ESTRADA

Aida Ramirez  (View posts) Posted: 9 Mar 2003 11:38PM GMT
En mi busqueda, tengo a Luis Estrada Delmonte casado con Ladiana Velazquez Beaton y nacio dos hija America y Luisa. Abuelos paternos Joaquin Estrada Gonzalez y Dominga Delmonte. Tienen informacion

LissetteDeLasNievesEstradaPereiro  (View posts) Posted: 14 Mar 2004 8:33PM GMT
Surnames: Estrada
I will tell you and all the other people who are searching for information about the surname Estrada in Bayamo, Cuba - you are going to find a ton of them, thanks to my paternal grandfather who decided he wanted to populate all of Cuba with the more than 32 children he had with different women - my aunt did not want to admit to an exact amount, but she said there were more than 32. Abuelo's name was Tomas Estrada, and Abuela's name was Eduvijes Estrada. Abuelo was born around 1873, because my aunt told me he died when he was 93 years old, in 1970, shortly after I was born. I was born in Madrid, Spain, December 7, 1970. My aunt told me he did not see the new year. My aunt is 73 years old, and my father wil be 64 in May.
Pa told me that Tomas Estrada Palma, the first president of Cuba under a democracy, was an uncle of ours. Considering how old Abuelo was when he died, he may not be such a distant uncle to me and my brothers. Pa is from Bayamo, and Ma is from Guantanamo, Cuba, so Abuelo was definitely there at some point. But now, most of the Estrada family that I know as family- the only full brothers of my father's --are in Havana, Cuba, as is most of the poulatiion now, who is looking for a better life and more work. As far as I now, none of Pa's brothers are left in El Oriente (eastern Cuba). I am hoping to go to Cuba in April, so if any of you is a relative, which most likely you are, let me know. Oh---one more important fact ---I guess I also have an uncle who is a half brother of my father's living in Texas. My family fountain of information told me this. His name is Luis Estrada, and he is 39 years old---my paternal grandfather's youngest child. He is only 6 years older than I am.
See ya,

Lissy Estrada

LissetteDeLasNievesEstradaPereiro  (View posts) Posted: 14 Mar 2004 9:07PM GMT
Lissy, got your mesage. Do you have the names of your bisabuelos and tatarabuelos ?? Please let me know to see if we are related. Thanks, Tony

Lissette  (View posts) Posted: 21 Mar 2004 7:14PM GMT
Tony, I am trying to communicate with a cousin of mine in order to find out more information, but it is hard to get a hold of him. He is hardly ever home. I may just call Tio Paquito in Cuba to see if he will give me any information. I don't know if you have read the little information I have about the Estradas, but I have alot more on the Pereiro side, Ma's family. I posted it under Small family Tree, and I do mention my bisabuelos and tataraabuelos, and although I don't have the names for the parents of my tataraabuelos, I do know they were from Spain. I will see if I can get any information from Pa, if at all possible. Can you send me your family tree, so maybe I can get some leads? Write to me at my email address if you'd like: baldwin.30@osu.edu

Juan Arena  (View posts) Posted: 22 Mar 2004 6:41PM GMT
I have a cousin who is related to the Estradas. His father name was Elpidio Estrada and they owned land around Bayamo. Any information regarding this name would be appreciated.

Ricardo Madrigal  (View posts) Posted: 20 Oct 2004 3:39AM GMT
My dad's family is MADRIGAL from Sancti Spiritus, Cuba. Evem though I was born in Havana I have a pretty good history of our family name.

madrija  (View posts) Posted: 20 Oct 2004 4:31AM GMT
Ricardo, enviame tu telefono para llamarte...yo tengo a los Madrigal desde el primero que llego a Cuba. Tony

Ricardo  (View posts) Posted: 22 Oct 2004 2:31AM GMT
My number is (305)926-1620

Find a Board

Page Tools